Գորիսի պետհամալսարանի մագիստրանտ, Կապանի Եվրոպական քոլեջի դասախոս Հ.Գրիգորյանի սույն հոդվածը (գիտ.ղեկավար՝ բ.գ.թ., դոցենտ Թ.Մարության, գրախոս՝ ԵՊՀ Հայոց լեզվի ամբիոնի դոցենտ Լ.Հայրապետյան) ներկայացվել է ԵՊՀ -ի հիմնադրման 95-ամյակին նվիրված հոբելյանական գիտական նստաշրջանում, որը տեղի է ունեցել 2014 թվականի ապրիլի 24-28-ը:ԵՊՀ Գիտական խորհրդի ս/թ հունիսի 25-ի որոշմամբ Հ.Գրիգորյանի աշխատանքը նույնպես երաշխավորվել է հրատարակության նստաշրջանի հոդվածների ժողովածուում:
Համո Սահյանի չափածոն հատկանշվում է տաղաչափական յուրահատկություններով, հնչյունական նուրբ ընկալմամբ, հանգավորման ինքնատիպ համակարգով, երաժշտականությամբ, որոնց շնորհիվ հնարավոր է հասնել ձևաբովանդակային ներդաշնակության: Լինելով հնչյունային կրկնությունների հիմնական ձևերից մեկը՝ հանգը Սահյանի բանարվեստում առանձնակի տեղ է զբաղեցնում՝ հաճախ հանդես գալով ոչ միայն իր առաջնահերթ՝ հնչյունային դերով, այլև ստանձնելով կառուցվածքային, բովանդակային, սյուժետային, ոճական դեր:
<<Հանգի ոճական արժեքը, նրա գեղագիտական նշանակությունը ներդաշնակության բարեհնչության համար ավելի պարզորոշ են դառնում հատկապես այն ժամանակ, երբ նկատի ենք ունենում այն դերը, որ կատարում է տողերի վերջավորությունը չափածո ստեղծագործություններում>>[1]: Սահյանի հանգավորման համակարգը սահուն, բարեհնչյուն է դարձնում բանաստեղծական խոսքը, նպաստում է բնության երևույթների ներզգայական ընկալմանը, ձայնային պատրանք ստեղծելուն, այս կամ այն տրամադրության ընդգծմանը: <<Հայոց չափածոյին բնորոշ հանգիտության համարյա թե բոլոր ձևերը ինքնատիպ կիրառությամբ արտացոլվել են Համո Սահյանի ստեղծագործության մեջ>>[2]: Հանգը, ռիթմը, մեղեդայնությունը բխում են չափածո խոսքի ժանրային առանձնահատկություններից: Հանգավոր, մեղեդային բանաստեղծությունը հայ գեղարվեստական մտածողությանը բնորոշ է դեռ միջնադարից: Սաղմնավորված լինելով ժողովրդական բանավոր ստեղծագործության մեջ՝ հանգը հետզհետե թափանցել է անհատ գրողների գրարվեստի մեջ՝դառնալով չափաբերված խոսքի անկապտելի տարրերից մեկը:[3]
Հանգը չափածո ստեղծագործության հնչյունային ձևավորման հիմնական կողմերից մեկն է։ Այն գեղարվեստական արտահայտվածքի յուրահատուկ միջոց է և նպաստում է հուզական ներգործության ուժեղացմանը, ստեղծում արտահայտության որոշակի տոն: Հանգն այն երևույթն է, երբ բանաստեղծության մեջ երկու կամ ավելի տողեր ունեն նման (համահնչուն) վերջավորություն։ Օրինակ.
Կանգնեք այդպես իմ շուրջբոլոր, a
Հրամայեք, որ քարանամ b
Եվ ձեզ նման բոլոր, բոլոր a
Սերունդներին ընկերանամ:b[4]
Հանգի ամենակարևոր դերն այն է, որ հանդես գալով տողերի վերջում՝ ավելի է ընդգծում տողի՝ իբրև ոտանավորի հիմնական ռիթմական միավորի, ինքնուրույնությունը։ Հանգը կարծես մի ազդանշան է, որը հիշեցնում է տողի ավարտվելը։ Դրանով իսկ հանգը ուժեղացնում է ոտանավորի ռիթմը։ Բացի այդ, հանգն ավելի ճկուն, ներդաշնակ, երաժշտական է դարձնում բանաստեղծական խոսքը։
Հնչյունական մակարդակում այլևայլ դրսևորումներին անդրադառնալիս անհրաժեշտ է առանձնակի ուշադրություն դարձնել հանգավորմանը և դրա տեսակներին: Հանգի դերը քնարերգության մեջ առհասարակ վիթխարի է, իսկ Սահյանի քնարերգության մեջ հանգավորումն ունի հետաքրքիր և ուշագրավ դրսևորումներ: Բանաստեղծը գերի չի դառնում հանգավորմանը, և բովանդակությունը երբեք չի տուժում հանգի պատճառով, բայց և չի մերժում հանգավորված բանաստեղծությունը. <<Ես ծառա չեմ հանգ ու չափի / Նրանք են իմ ծառաները: /նտ 183/
Արտաքին հանգավորման բոլոր տեսակները հանդիպում ենք Սահյանի գործերում:
ա) Կից հանգավորում (հանգով կապվում են հարևան տողերը) - aabb.
Հեռանայի, հեռանայի,
Մոռանալով մոռանայի
Մոռանալով մոռանայի
Չհիշեի քեզ:
Ծովն ընկնեի խելքիս ձեռից,
Ակունքներից և ափերից
Փախած գետի պես:
Իմ ջրերում դառն ու անհուն
Կորցնեի տոհմ ու անուն
Կորցնեի տոհմ ու անուն
Ու կորչեի ես...
Թեկուզ բախտից գոհանայի,
Բայց ինձ ծովից գողանայի,
Նորից տայի քեզ:/նտ 14/
Այստեղ բացի կից հանգավորումից՝ հանգավորված են նաև 3-րդ և 6-րդ տողերը:
բ) Խաչաձև հանգավորում (կենտ տողերը հանգով կապվում են իրար հետ, իսկ զույգերն՝ իրար) - abab.
Ամեն ինչ երազ է եղել,
Մի խառն ու խանգարված երազ:
Մի խառն ու խանգարված երազ:
Ոչ ես եմ արտասուք հեղել,
Ոչ դու ես ծիծաղել վրաս: /նտ ,155 /
Ծիծեռնակները երկինք են խրվում,
Երկինքն են ճեղքում արևածագին,
Իրարից մի պուտ երկինք են խլում,
Բերանների մեջ բերում են ձագին: /նտ 159/
Ծաղկունքի հեղեղ է փրփրում
Անտառի աչքի առաջ:
Կարոտած ականջ է փնտրում
Զարթոնքի հողոտ մի շառաչ:/48/
Ինձ կանչեցին, նորից տարան
Սյունյաց բարձրիկ կատարները,
Թելիկ-թելիկ, պարան-պարան
Իմ մանկության կածանները:[5]
Աստծո զուլալ արտասուքով
Լվացվեցին իմ վերքերը,
Ի չիք դարձան խուլ շշուկով
Խոստովանած իմ մեղքերը: /նտ/
Սահյանի բանարվեստում գերակշռում է խաչաձև հանգը: Ուսումնասիրված բանաստեղծությունների մեծ մասը գրված է խաչաձև հանգավորմամբ (206 բանաստեղծություններից 109-ը):
գ) Օղակաձև հանգավորում (հանգով կապվում են առաջին և չորրորդ տողերն իրար հետ, իսկ միջին տողերն՝ իրար) – abba
Ես ինչ ասեմ, անտառ, քո ականջին,a
Որ քո շնչից չքվեն հողմերը չոր,b
Որ խորշակը չանցնի սրտիդ միջով b
Եվ չսպառնա երբեք քո ավանդին: a /ՔՊ, 87/
Սահյանն ունի նաև անհանգ գործեր/սպիտակ ոտանավոր/.
Չկաք…Ոչ դու, ոչ էլ քամին,
Յոթ աշխարհ էր մեզ բաժանում…
Տարիների բերածն, ավաղ,
Տանջանքի հոտ, ցավի հոտ էր:[6]
Մի բիծ անգամ չի կպչելու
Ձեր նենգության կուպր ու ձյութից
Հոգու թռիչք, սրտի մորմոք
Սիրո սարսուռ Հայաստանին:/նտ, 138/
Շատ է տեսել արյուն ու ցավ,
Ինչ կլինի այսուհետև
Բարի աչքով նայես, Աստված,
Իմ այս մի բուռ Հայաստանին:/նտ, 139/
Ոճական զգալի հնարավորություններով է օժտված ներքին հանգը, որն առաջանում է միևնույն տողի ներսում կամ հարևան տողերի միջին մասում: Սահյանը, ըստ հարկի ու պահանջի, բավական հաճախ է օգտվում դրանից՝ երաժշտականը զուգորդելով հույզին ու ապրումին: Ներքին հանգ կազմում են հիմնականում նմանահունչ բառերն ու արտահայտությունները: Նկատելի է, որ սրանք բանաստեղծության կառուցվածքը հստակեցնում-պարզեցնում են՝ զերծ պահելով ավելորդ խճճվածությունից, դրանից բացի հնչյունական բազմազան-բազմագույն հատկություններ են հաղորդում գրվածքին:
Այս հանցավոր աշխարհին,
Վաղանցավոր աշխարհին,
Խեղճ ու հզոր աշխարհին
Ինչ ասեմ, որ հասկանա:
Տեր ու անտեր աշխարհին,
Այս անհամբեր աշխարհին,
Այս անտարբեր աշխարհին
Ինչ ասեմ, որ հասկանա:[7]
Քանի որ հայերենում բառերի մեծ մասը վերջահար շեշտ ունի, մեր քնարերգության մեջ գերակշռում է արական հանգը։ Հայերենում շատ ավելի քիչ են իգական հանգերը, որոնցում շեշտվում է տողի նախավերջին վանկը։ Սահյանը հաճախ է օգտագործում իգական հնչեղության հանգեր, որոնց հնչեղությունը շատ է տարբերվում մեր լեզվի համար օրինաչափ արական հանգերից: Այդ կերպ կարծես ավելի հեշտ է լինում տողը կամ կիսատողը ներքուստ փակ ու ավարտուն դարձնել:
Դու իմ միակն էիր, ինչպես Հայաստա՛նս,
Տանս ճրագն էիր և ծուխն էիր տա՛նս:
Քոնը՝ իմն էր, իմը՝ քոնն էր հավիտյա՛նս,
Դու իմ միակն էիր, ինչպես Հայաստա՛նս:
Իմ տերությունն էիր և իմ երկի՛րն էիր,
Լրումն ու լիրն էիր, ճակատագի՛րն էիր
Եվ իմ միակն էիր, ինչպես Հայաստա՛նս:
Իմ կյանքի գի՛նն էիր, իմ Ծիր Կաթի՛նն էիր
Եվ իմ բաժի՛նն էիր, և իմ բագի՛նն էիր,
Դու խառնված էիր շնչիս, էությա՛նս...
Դու իմ միակն էիր, ինչպես Հայաստա՛նս: /ՔՊ 153/
Սահյանի գործերում հանդիպում ենք նաև այն երևույթին, երբ իգական հանգը խոսքի ներսում կատարում է կայուն ու մշտական ներքին հանգի դեր՝ խտացնելով հատածի դադարի ռիթմական նշանակությունը, իսկ եզրահանգի հետ ունեցած իր նմանությամբ ստեղծում է այն տպավորությունը, թե տողը բաժանվում է համաչափ ու համազոր կիսատողերի:
Իմ ապրած կյանքը / խառն ու երկար էր,…..a.....b
Ծանր ընդվզում էր/ ամեն մի քայլը,….. b….. a
Չար էր ոսոխը, / երկինքը քար էր, ….. a….. b
Հեռու, հեռու էր / աստղերի փայլը:….. b….. a
Կիսատողերի և տողավերջի հանգերի սխեմայից պարզ երևում է չափական նվազագույն միավորի՝ կիսատողի, համաչափ ու ներդաշնակ դասավորության կարգը: Այսպիսի դեպքերում բանաստեղծը երբեմն ձգտում է ավելի ճոխացնել ու հարստացնել հանգային դաշնակը՝ խորացնելով հանգակցվող բառերի նեցուկի նույնատիպ հնչյունների թիվը: Այդպիսի բանաստեղծությունները ենթադրում են շարահյուսական, հնչերանգային ու չափական հատույթների համընկնում, իսկ դա կատարվում է ենթագիտակցության մեջ խոսքի տարբեր բաղադրիչների միաժամանակյա տրոհմամբ ու կազմավորմամբ:
Հանգերի մեջ հնչյունների համընկնումը կարող է լինել լրիվ ու մասնակի։ Երբ տողավերջի հնչյունները նույնությամբ կրկնվում են մի ուրիշ տողի մեջ, այդպիսի հանգը կոչվում է ճշգրիտ (ծեգին-հոգին, արյունամած-քամած, սարերի-օրերի)։ Մոտավոր հանգերի մեջ նման հնչյունների կողքին լինում են նաև մեծ կամ փոքր չափով իրարից շեղվող կամ ակնհայտորեն տարբեր հնչյուններ (ձայնավորներ և բաղաձայններ)։ Օրինակ՝ մանուկ-անամոք, ավար է-խավարը, տրտում-ապարդյուն, մահ-համար-հիմա, անդին-անթիվ, հանդեպ-անդեմ, վերելք-քերենք, կրակ-գրած, փախչող-թախծոտ,այնտեղ-անթև և այլն։ Մոտավոր հանգի մեջ կրկնվում են ոչ թե նույն, այլ իրար նման, իրար հիշեցնող հնչյուններ, կամ հանգ կազմող հնչյունների միայն մի մասը (խաղաղ-աղա, ճակատ-հագած, գլխարկը-գլխահակ, վարդը-կարդաք, անիրական-բարեկամ)։ Մոտավոր հանգերը կոչվում են նաև ասոնանսային հանգեր։ Օրինակ՝
Առել եք և՛բախտ, և՛բաղձանք,
Եվ կյանքս ծվեն առ ծվեն,
Եվ ինձնից առածի տեղակ
Հոգսեր ու ցավեր եք տվել։[8]
Սահյանի չափածոյում գերակշռում են ճշգրիտ հանգերը.
Հայրենի հեռավոր ձորում
Քարերից երկինքէ ծորում: /Նտ,էջ 64/
Ամեն ինչ հրաշք է իրական,
Իրական հրաշք է այն ձորում,
Ծառերից մանկություն է ծորում
Ծերպերից՝ ծաղիկ ու ծիածան:[9]
...Եվ արժեր, արդյոք, որ աշխարհ գայիր:
Մի տուն, մի գլուխ պահելու համար,
Ժամանակավոր
Մի անմահություն շահելու համար
Արժեր, որ այդքան կորուստներ տայիր:
Արժեր, որ այդքան ժայռեր փշրեիր
Քարքարոտ մի հուն մտնելու համար,
Քարքարոտ մի հուն մտնելու համար,
Պարզ ու նախնական
Մի ճշմարտություն կրկնելու համար,
Մի բուռ ինքնություն գտնելու համար
Արժեր, որ այդքան, այդքան փրփրեիր:
..........................................................................
Արժեր, որ այդքան դու որոտայիր,
Եվ արժեր, արդյոք, որ աշխարհ գայիր: /ՔՊ, 6/
Վերոբերյալ բանաստեղծության մեջ հանգավորված են առաջին և վերջին տողերը և կան տողեր, որ նույն բառով են /համար/ հանգավորված:
Ամեն ինչ երազ է եղել,
Մի խառն ու խանգարված երազ:
Ոչ ես եմ արտասուք հեղել,
Ոչ ես եմ արտասուք հեղել,
Ոչ դու ես ծիծաղել վրաս: /ՔՊ 157/
<<Եզը>> բանաստեղծության մեջ Սահյանը կիրառում է միջանցիկ հանգը այնպես, որ յուրաքանչյուր քառատող տուն հենվում է միևնույն հանգի վրա.
Մի մեծ գերդաստան նրա հույսին էր,
Գարունը բացվեր՝ լուծը ուսին էր,
Ճակատին շարմաղ լիալուսին էր,
Եզն այսպիսին էր:[10]
Ուշագրավ է նաև հետևյալ օրինակը, որում հանգը ոչ միայն ձևակերտում ու գործիքավորում է բանաստեղծությունը, ոչ միայն դառնում է նրա հնչերանգային և կառուցվածքային բաղադրատարրը, այլև դառնում է ոտանավորի բուն բովանդակությունը.
Հոգսերով,
Հույսերով
Ու սիրով
Ծանրաբեռ,
Օրնիբուն
Միշտ թաքուն,
Անդադրում,
Անհամբեր
Հևում է,
Վառվում է,
Թևում է
Դեպի վեր…
Պահել է
Պահել է
Ջահերը,
Ջահել է
Սիրտս դեռ:[11]
Սահյանը բանաստեղծությունը կառուցում է նույնատիպ բառերի, արտահայտությունների, խոսքի համանման կառուցվածքների կրկնաբերմամբ, ռիթմական առանձին միավորների՝ կիսատողերի, տողերի, տների հնչյունական կազմի միանման հաճախականությամբ:
Սահյանի չափածոյում հանգերը իրենց ճնշող մեծամասնությամբ հարուստ են, ուժեղ: Բացի այդ՝ հանգը ամենաորոշակի ձևով օժանդակում է բանաստեղծության պատկերային համակարգի հնչյունային հարստացմանը:
Սահյանի պոեզիայում երաժշտական զգացողությունը առաջին ռիթմական պարբերությունից հետո միշտ նախորդում է պատկերային մտածողությանը, և խոսքի ռիթմը նախապես, ենթագիտակցության ոլորտում ձևավորվում է այդ զգացողության հիման վրա: Հավասար տևողության ընթացքում կազմավորվում է չափական նվազագույն միավորը՝ տողը կամ կիսատողը, այնուհետև այդ հավասար չափական տևողությունը որոշակի կայուն տեղերում ամրապնդվում է հնչյունական դաշնակով /ներքին հանգ, վերջնահանգ/, որոնք և դառնում են խոսքի չափական ընթացքը կարգավորող գործոններ: Այս վերջին երևույթը բնութագրելու համար մեջբերենք երկու կարծիք. <<…Հանգի հասկացությունը պետք է վերագրել ամեն տեսակի հնչյունական կրկնությունը, որը բանաստեղծության չափական կոմպոզիցիայի մեջ կատարում է կազմակերպող ֆունկցիա>>,- գրում է Ժիրմունսկին[12]: Այդպես է մտածում նաև Տոմաշևսկին. <<...Հանգը ոչ թե բանաստեղծության <<գեղահնչունացման>> զարդարանք է, այլ չափականորեն կազմակերպող գործոն: Հանգը ստեղծում է ոչ միայն հնչյունների նույնանմանություն, որը մտնում է իր կազմի մեջ, այլ բաժանում է խոսքը իրենով շրջափակվող տողաշարքերի>>[13]: Բանաստեղծության չափական բաժանումները հնչյունական ամուր դաշնակով ամրապնդելու յուրահատկությունը Սահյանը դարձնում է խոսքի ընդհանուր ռիթմը ձևավորող գլխավոր հատկանիշ:
Սահյանի խոսքը ձևավորվում է հնչյունական կրկնակներով ու այդ կրկնակների սկզբնական դասավորությամբ էլ ընկնում ընթացքի մեջ: Ինչպես Լև Օզերովն է բանաձևել, հանգը բանաստեղծի առաջին օգնականն է, այն առաջացնում է զուգորդություններ: Հանգային նույնատիպ հնչեղության ռիթմական զգացողությունը Սահյանի համար նաև պատկերային զուգորդությունների հիմք է, և սա անչափ կարևոր պահ է նրա ստեղծագործության մեջ:
Վարպետորեն կիրառելով հանգի տարբեր տեսակները՝ Սահյանը ընդգծում է իր բանաստեղծական անհատականությունը, ոճամտածողության ինքնատիպությունը: Հնչյունները, հանգ կազմելով, Սահյանի ստեղծագործություններում ձեռք են բերում ոճական, գեղագիտական, երանգավորող արժեք և նպաստում խոսքի հուզականությանն ու արտահայտչականությանը, հնչյունային պատկերավորմանը:
Վարպետորեն կիրառելով հանգի տարբեր տեսակները՝ Սահյանը ընդգծում է իր բանաստեղծական անհատականությունը, ոճամտածողության ինքնատիպությունը: Հնչյունները, հանգ կազմելով, Սահյանի ստեղծագործություններում ձեռք են բերում ոճական, գեղագիտական, երանգավորող արժեք և նպաստում խոսքի հուզականությանն ու արտահայտչականությանը, հնչյունային պատկերավորմանը:
Պ.Սևակը Համո Սահյանին համարել է հանգի ամենահմուտ ու նրբագույն վարպետներից մեկը:[14] Վերջին հարցազրույցներից մեկում Սահյանը վկայել է բանաստեղծության մեջ հանգի շարժիչ ուժի մասին, որն առաջին հերթին բնորոշում է հենց իր ստեղծագործական աշխարհը. <<Երբ կարդում ես բանաստեղծությունը, հանգերը պետք է ուշադրություն չգրավեն: Այնպես, ինչպես թռիչքի ժամանակ չի երևում ինքնաթիռի պրոպելլերը: Լավ բանաստեղծության մեջ հանգերը բարձրացող ինքնաթիռի պրոպելլերի նման են>>[15]:
Գրականություն
- Ավետիսյան Զ., Գրականության տեսություն, Ե., 1998
- Բանաստեղծությունը և արդիականությունը,Հայկական ՍՍՀ Գիտությունների ակադեմիա, Մ. Աբեղյանի անվան գրականության ինստիտուտ, Ե., 1976
- Եզեկյան Լ. ,Ոճագիտություն, Ե., 2006
- Պապոյան Ա., Չափածոյի լեզվական արվեստի հարցեր, Ե., 1976
- Ջրբաշյան Է., Մախչանյան Հ., Գրականագիտական բառարան։ Ե., 1972
- Ջրբաշյան Է., Մախչանյան Հ.,Գրականության տեսություն։ Ե., 1980
- Սահյան Հ. Ս., Ինձ բացակա չդնեք, Ե., 2004
- Սահյան Հ. Ս., Բանաստեղծություններ, Ե., 1969
- Սահյան Հ. Ս., Քարե պատարագ, Հատընտիր Բ, Ե., 2004
- Սահյան Հ. Ս.,Երկերի ժողովածու, Հ. 1, Ե.1975
- Սահյան Հ. Ս.,Երկերի ժողովածու, Հ. 2, Ե.1976, 110
- Սահյան Հ. Ս., Քարափների երգը, Ե., 1968
- Սահյան Հ. , Պոեզիան կօգնի մարդուն, <<Գրական թերթ>>, Ե., 1972:
- Սահյան Հ., Տողը, բառը, տառը (ԳԹ, 28.III.1969)
[1] Եզեկյան Լ. Ոճագիտության ուղեցույց, Ե.,2007,էջ 49
[2] Պապոյան Ա., Չափածոյի լեզվական արվեստ, Ե., 1976, էջ 22
[3] Հմմտ. Աբեղյան Մ., Հայոց լեզվի տաղաչափություն, Ե., 1933, էջ 412
[4]Սահյան Հ.,Քարե պատարագ, Բ, Ե., 2004,էջ 50/այսուհետ՝ ՔՊ, կնշվի տեքստում՝ օրինակին կից/
[5]Սահյան Հ., Ինձ բացակա չդնեք, Ե.,2004, էջ28:
[6]Սահյան Հ., Ինձ բացակա չդնեք, Ե.,2004, էջ 56:
[7]Սահյան Հ., Երկերի ժողովածու, հ.1 Ե.,1975, էջ 143:
[8]ՍահյանՀ., Քարափներիերգը, Ե., 1968, էջ 59:
[9]Սահյան Հ., Բանաստեղծություններ, Ե., 1969, էջ 179:
[10]Սահյան Հ. Ս.,Երկերի ժողովածու, Հ. 2, Ե.1976,էջ110
[11]Սահյան Հ. Ս.,Երկերի ժողովածու, Հ. 1 Ե.1975, էջ 396
[12] В. Жирмунский, Рифма, ее история и теория, П-бг, 1923, стр. 9
[13] В. Томашевский, О стихе, <<Прибой>>, 1929, стр. 22
[14] Սևակ Պ.. Երկերի ժողովածու, հ.6, Ե.,1976,424
[15] Հ. Սահյան, Պոեզիան կօգնի մարդուն, <<Գրական թերթ>>, 1972, 18
Комментариев нет:
Отправить комментарий