Ամերիկացի հայտնի գրող Է.Հեմինգուեյը գրելու արվեստի մասին արժեքավոր խորհուրդներ է թողել երիտասարդ սկսնակ գրողներին:
1935 թվականի հոկտեմբերին
«Esquire» (Էսքուայըր) ամսագրում
տպագրվել է
Հեմինգուեյի
հետ
մի հետաքրքիր հարցազրույց,
որում նա ներկայացված
է
«Ձեր
թղթակից»
անվանումով:
Մայս.- Ի՞նչ ի նկատի ունեք լավ կամ վատ գրական ստեղծագործություն ասելով:
Ձեր թղթակից (Հեմինգուեյ).- Լավ գրական երկը ճշմարիտ ստեղծագործությունն է: Պատմվածքի
ճշմարիտ
լինելը
կախված
է
նրանից,
թե
որքան
լավ
է
հեղինակը
ճանաչում
կյանքը
և
որքան
ջանք
է
գործադրում,
որպեսզի
նույնիսկ
հնարելու
դեպքում
այն
լինի
իրական:Եթե նա չգիտի՝
ինչպես
կվարվեն
և
ինչ
կմտածեն
մարդիկ
նման
հանգամանքներում,
ապա
որոշ
ժամանակ
կզրկվի
գրելու
հնարավորությունից
կամ
կկենտրոնանա
հնարելու
վրա:
Բայց,
եթե
շարունակի
գրել
մի
բան,
որի
մասին
չգիտի,
ապա
միմիայն
հորինվածք
կստացվի:
Մի
քանի
անգամ
այդպես
կեղծելով`
այլևս
չի
կարողանա
ազնվորեն
գրել:
Մայս.- Իսկ ի՞նչ կասեք երևակայության մասին:
Ձ.Թ.- Ոչ ոք չգիտի, թե ինչ է երևակայությունը, բացի նրանից, որ այն տրված է ի վերուստ: Միգուցե այն մեր ժառանգական փորձառությունն է: Կարծում
եմ՝
միանգամայն
հնարավոր
է:
Ազնվությունից
հետո
սա
միակ
բանն
է,
որ
անհրաժեշտ
է
գրողին:
Որքան
շատ
է
փորձը,
այնքան
ճշմարիտ
կլինի
երևակայությունը:
Եթե
կարող
է
այդքան
ճշմարիտ
երևակայել,
ապա
մարդիկ
կհավատան,
որ
նրա
պատմածը
իրականում
կատարվել
է,
և
նա
ուղղակի
վերապատմում
է
այն:
Մայս.- Իսկ
ինչո՞վ
կարող
է
այն
տարբերվել
լուրից:
Ձ.Թ.- Լուրը մարդիկ չեն մտապահում: Երբ նկարագրում ես այդ օրը կատարված ինչ-որ բան, ժամկետները ստիպում են ընթերցողին տեսնել այն իր սեփական երևակայությամբ: Մեկ ամիս անց ժամանակի
այդ
գործոնն
անհետանում
է,
և
ձեր
խնդիրն
այլևս
անհասկանալի
է
դառնում,
քանի
որ
նրանք
արդեն
չեն
հիշում
դրա
մասին:
Իսկ,
եթե նկարագրելու փոխարեն այն պատկերեք, կդարձնեք ամբողջական, հաստատուն և կենսունակ: Լավ, թե վատ ստեղծում ես: Ճշմարտացի կհամարվի այն, թե ոչ կախված է երևակայել կարողանալուց և ձեր ներդրած
գիտելիքների
չափից:
Հասկանո՞ւմ
եք
ինձ:
Մայս.- Մասամբ:
Ձ.Թ. ( խոժոռված )- Այդ դեպքում եկեք այլ բաներից խոսենք:
Մայս.- (շփոթված) Պատմեք ինձ գրելու տեխնիկայի մասին:
Ձ.Թ.- Ի՞նչ նկատի ունեք. գրամեքենա՞ն, թե մատի՞տը:
Խոսքը
դրա՞նց
մասին
է:
Մայս.- Այո:
Ձ.Թ.- Սկսնակ գրողը
բավականություն
է
ստանում
գրելիս,
մինչդեռ
ընթերցողը`
ոչինչ:
Կարող
ես
նաև
օգտագործել
գրամեքենան,
քանի
որ
դրանով
ավելի
հեշտ
է
ու
ավելի
մեծ
հաճույք
կստանաս:
Գրելն
ավարտելուց
հետո
ողջ
անելիքդ
յուրաքանչյուր
տեսարան,
զգացողություն,
վայր
և
զգացմունք
ընթերցողին
հասցնելն
է:
Այդ
իսկ
պատճառով պետք է շատ աշխատել: Մատիտով գրելու դեպքում
կարող
ես
մի
քանի
ձևով
ստուգել՝
կստանա
արդյոք
ընթերցողն
այն,
ինչ
ցանկացել
ես հաղորդել նրան: Նախ` կարդում ես ձեռագիրը, հետո, երբ մեքենագրում ես տեքստը, հնարավորություն ես ստանում
ուղղելու
գրածդ
և
վերջնական
կարդում
այն:
Այնպես
որ
մատիտը
հավելյալ,
երրորդ
հնարավորություն
է
տալիս
տեքստը
բարելավելու
համար:
Մայս.- Ինչքա՞ն կարելի է գրել օրվա ընթացքում:
Ձ.Թ.- Քանի դեռ գործը լավ է առաջ գնում, և գիտես, թե ինչ պետք
կատարվի
հետո,
լավագույն
տարբերակը
կանգ
առնելն
է:
Վեպ
գրելիս,
եթե
ամեն
օր
այդպես
շարունակես,
ապա
երբեք
տեղում
չես
դոփի:
Ահա
ամենաարժեքավոր
խորհուրդը.
փորձեք
այն
մտապահել:
Մայս.- Շատ լավ:
Ձ.Թ.- Միշտ դադար տվեք, երբ գրելը արդյունավետ է առաջ գնում, մի մտածեք այդ մասին և մի անհանգստացեք, մինչև հաջորդ
օրը
նորից
կսկսեք
գրել:
Այս
ձևով
ձեր ենթագիտակցությունը ողջ ժամանակ
կաշխատի
այդ
ուղղությամբ:
Բայց,
եթե
շարունակ
մտածեք
կամ
մտահոգվեք,
ապա
կսպանեք
այդ
հնարավորությունը,
և
ձեր
ուղեղը
կհոգնի,
նախքան
գործին
անցնելը:
Եթե
արդեն
սկսել
եք
վեպը,
բայց
մտավախություն
ունեք
արդյոք
վաղը
գործն
առաջ
կգնա
թե
ոչ,
դա
նույնքան
վախկոտ
քայլ
է,
որքան
նման
անխուսափելի
գործից
ետ
կանգնելը:
Պետք
է
շարունակել.
անհանգստանալն
անիմաստ
է:
Դա
հատկապես
պետք
է
իմանալ
վեպ
գրելու
համար,
քանի
որ
վեպի
դեպքում ամենադժվար պահն այն ավարտելն է:
Մայս.- Ինչպե՞ս կարելի է չանհանգստանալ:
Ձ.Թ.- Չմտածելով աշխատանքի մասին: Հենց սկսեք մտածել այդ մասին, անմիջապես վերջ տվեք: Մտածեք այլ բանի մասին: Պետք է սովորել դա:
Մայս.- Ամեն օր ինչքա՞ն եք գրածն ընթերցում նախքան այն շարունակելը:
Ձեր թղթակից.- Լավ կլիներ ամեն օր վերընթերցել սկզբից և հիմնովին ուղղել, իսկ հետո
շարունակել
այնտեղից,
որտեղ
օր
առաջ
դադար
էիք
տվել:
Եթե
այնքան
երկար
է
գրված,
որ
ամեն
օր
չես
կարող
կարդալ,
ապա
կարդում
ես
միայն
վերջին
երկու-երեք գլուխները,
իսկ
շաբաթը
մեկ
անգամ
ամբողջությամբ
ես
կարդում:
Ահա,
թե
ինչպես
կարելի
է
այն
ամբողջացնել:
Եվ
մի
մոռացեք
կանգ
առնել,
քանի
դեռ
շարունակում
եք
արդյունավետ
գրել:
Դա
կպահպանի
ընթացքը
և
թույլ
չի
տա
ձեզ
աշխատել
հարկադրաբար:
Այլապես կհամոզվեք, որ հաջորդ օրը սպառվել եք, և աշխատանքը շարունակելն անհնար է:
Մայս.- Նույնը վերաբերո՞ւմ է արդյոք պատվածքին:
Ձ.Թ.- Այո, բայց պատմվածքը երբեմն կարելի է գրել նաև մեկ օրում:
Մայս.- Երբ գրում եք պատմվածքը, դուք նախօրոք գիտե՞ք, թե ինչ է տեղի ունենալու:
Ձ.Թ.- Համարյա՝ երբեք: Ես այն սկսում եմ, և պատահում է այն, ինչ պետք է պատահի` կախված զարգացման ընթացքից:
Մայս.- Սա այն մեթոդը չէ, երբ քոլեջում սովորեցնում են, թե ինչպես պետք է գրել:
Ձ.Թ.- Այդ մասին չգիտեմ. ես երբեք քոլեջ չեմ գնացել: Եթե ինչ-որ մեկը կարողանում է գրել, քոլեջը ի՞նչ պետք է սովորեցնի նրան:
Մայս.- Բայց դուք սովորեցնում եք ինձ:
Ձ.Թ.- Ես խելագար եմ: Բացի դրանից, մենք նավակում
ենք
ոչ
թե
քոլեջում:
Մայս.- Ի՞նչ գրքեր պետք է գրողը անպայմանորեն կարդա:
Ձ.Թ.- Նա պետք է կարդա ամբողջը իմանալու համար, թե ինչ պետք է հաղթահարի:
Մայս.- Բայց նա չի կարող բոլորը կարդալ:
Ձեր թղթակից.- Ես չեմ ասում, թե ինչ կարող է կարդալ , այլ, թե ինչ է հարկավոր: Իսկ բոլորը կարդալ, իհարկե, չի կարող:
Մայս.- Բայց, ի վերջո, ո՞ր գրքերը պետք է գրողը անհրաժեշտաբար ընթերցի:
Ձ.Թ.- Նա պետք է կարդա Տոլստոյի «Պատերազմ և խաղաղություն», «Աննա Կարենինա»
վեպերը,
Կապիտան
Մարետիի
«Ծովային
ենթասպա»
և
«Ֆրենք
Մայլդմեյ»
գրքերը,
Ֆլոբերի
«Տիկին
Բովարին»
և
«Զգացմունքների
դաստիարակությունը»,
Թոմաս
Մաննի
«Բուդենբրոքը»,
Ջոյսի
«Դուբլինցիները»,
«Երիտասարդ
արվեստագետի
դիմանկարը»,
«Ուլիսեսը»,
Ֆիլդինգի
«Թոմ
Ջոնսը»
և
«Ջոզեֆ
Էնդրյուսը»,
Ստենդալի
«Պարմի
մենաստանը»,
«Կարմիրն
ու
սևը»,
Դոստոևսկու
«Կարամազով
եղբայրները»
և
ևս
ցանկացած
երկու
գիրք,
Մարկ
Տվենի
«Հեքլբերի
Ֆիննը»,
Սթիվեն
Քրեյնի
«Կապույտ
հյուրանոցը»
և
«Նավակը»,
Ջորջ
Մուրի
«Ողջույն
և
ցտեսություն»
ստեղծագործությունը,
Յեթսի
ինքնակենսագրականները,
Մոպասանի
և
Քիպլինգի
բոլոր
լավագույն
ստեղծագործությունները,
Տուրգենևի
բոլոր
գործերը,
Հաթսոնի
«Հեռավորի
և
անցյալի
մասին»-ը, Հենրի
Ջեյմսի
պատմվածքները
և
հատկապես`
«Տիկին
դը
Մով»-ը, «Պտուտակի
շրջապտույտը»,
«Մի
տիկնոջ
դիմանկար»,
«Ամերիկացիները»
և
այլն:
Մայս.- Ես չեմ կարող սղագրել այսքան արագ: Դեռ շա՞տ կան:
Ձ.Թ.- Մնացածը կասեմ հաջորդ անգամ: Դրանք մոտավորապես թվարկածից երեք անգամ ավելի շատ են:
Մայս.- Գրողը պետք է այս բոլոր գրքերը կարդա՞:
Ձ.Թ.- Բոլորը և էլի շատ ու շատ գրքեր, այլապես նա չի իմանա, թե ինչ պետք է հաղթահարի:
Մայս.- Ի՞նչ ի նկատի ունեք «հաղթահարել» ասելով:
Ձեր թղթակից.- Ի՞նչ իմաստ ունի
գրել
արդեն
իսկ
գրվածի
մասին,
եթե
հույս
չունես,
որ
ավելի
լավ
կգրես:
Մեր
օրերում
գրողը
պետք
է
կամ
գրի
այն,
ինչի
մասին
դեռ
չեն
գրել
կամ
«հաղթահարի»
անցյալի
գրողներին:
Վերջիններիս
հետ
մրցակցությունը
միակ
միջոցն
է
հասկանալու,
թե
ինչի
ես
ընդունակ:
Շատ
կենդանի
գրողներ
կան,
որոնք
գոյություն
չունեն:
Նրանք
հռչակ
են
ձեռք
բերել
քննադատների
միջոցով,
որոնց
մշտապես
անհրաժեշտ
է
հերթական մի հանճար, ում ամբողջովին կարելի է հասկանալ և հանգիստ գովաբանել: Բայց, երբ այս «կեղծ» հանճարները մահանում են, նրանցից ոչինչ չի մնում: Լուրջ գրողի համար միակ ընդունելի մրցակիցները համարվում են մահացած գրողները: Նա կարծես վազորդի նման ժամացույցին հակառակ պարզապես փորձում է հաղթահարել, ով էլ որ լինի իր հետ այդ մրցավազքում: Այլապես նա երբեք չի իմանա, թե իրականում ինչի է ընդունակ:
Մայս.-
Բոլոր այս հիանալի գրողներին ընթերցելը կարող է քաջալերել մարդուն:
Ձ.Թ.- Ուրեմն պետք է քաջալերվել:
Մայս.- Սկսնակ գրողի համար լավագույն դպրոցը ո՞րն է ըստ Ձեզ:
Ձ.Թ.- Դժբախտ մանկությունը:
Մայս.- Իսկ Ձեր կարծիքով Թոմաս Մաննը մեծ գրո՞ղ է:
Ձ.Թ.- Նա մեծ գրող կլիներ, եթե «Բուտենբրոկներ» -ից բացի ոչինչ
չգրեր:
Մայս.- Գրողն ինչպե՞ս
կարող
է
ինքն
իրեն
մարզել:
Ձ.Թ.- Ուշադիր հետևեք, թե ինչ է կատարվում շուրջը: Եթե մենք հիմա հարձակվենք ձկան վրա, ապա կտեսնենք, թե մեզնից յուրաքանչյուրն ինչ կանի:
Եթե
ձեզ
հաճույք
է
պատճառում
այն
երևույթը,
թե
ինչպես
է
ձուկը
դուրս
ցատկում
ջրից,
փորձեք
վերլուծել
ու
հասկանալ,
թե
ինչն
է
իրականում
ուրախություն
պարգևել
ձեզ:
Կամ,
թե
ինչպես
է
ջրից դուրս գալիս կարթաթելը, ձգվում ջութակի լարի նման, այնպես որ վրան անգամ ջրի կաթիլներ են երևում: Կամ` ինչպես է ձուկը ցատկոտում ջրի մեջ: Մտապահեք բոլոր ձայները և փորձեք հասկանալ, թե այդ զգացմունքները ինչ առաջացրին
ձեր
մեջ,
հատկապես
ո՞ր
գործողությունները
հուզեցին:
Այնուհետև`
գրեք
այնքան
պարզ
ու
հասկանալի
ձևով,
որպեսզի
ընթերցողն
էլ
կարողանա
տեսնել
ու
զգալ
այն,
ինչ
դուք
եք
զգացել:
Սա
հինգ
մատների
համար
նախնական
վարժություն
է:
Մայս.- Լավ:
Ձ.Թ.- Այնուհետև` պատկերացրեք, թե ինչ է կատարվում
մեկ
ուրիշի գլխում: Օրինակ, եթե ես ձեզ մի կողմ եմ հրում-գցում, փորձեք պատկերացնել, թե ես ինչ եմ այդ պահին մտածում և ոչ թե մտածեք այն մասին, թե ինչպես դուք կարձագանքեիք: Եթե Կարլոսը
անիծում
է
Խուանին,
փորձեք
երկուսին
էլ
հասկանալ
` չմտածելով,
թե
նրանցից
ով
է
ճիշտ:
Որպես
մարդ
պատկերացրեք՝
որն
է
լավ,
իսկ
որը`
վատ:
Դուք
հստակ
գիտեք՝
ով
է
ճիշտ,
և
ով
` մեղավոր:
Ճիշտ
է,
ստիպված
եք
որոշումներ
կայացնել
և
ի
կատար
ածել
դրանք:
Բայց
որպես
գրող
դուք ոչ թե պետք է դատեք, այլ հասկանաք:
Մայս.- Լավ:
Ձ.Թ.- Երբ մարդիկ
խոսում են, ամբողջությամբ լսեք: Մի մտածեք
այն մասին, թե դուք ինչ եք պատրաստվում ասել: Մարդկանց մեծ մասը երբեք
չի լսում
և ոչ էլ դատում
է: Մտնելով սենյակ
և միաժամանակ դուրս գալով այնտեղից` պետք է մտապահեք այն ամենը, ինչ տեսել
եք
և ոչ միայն: Եթե այդ սենյակը ինչ-որ զգացմունք է առաջացրել, ապա պետք
է ճիշտ
կողմնորոշվեք, թե ինչ զգացմունք է դա: Փորձեք այս տարբերակը: Քաղաքում` թատրոնի մոտակայքում կանգնած, նայեք, թե ինչ տարբերությամբ են մարդիկ դուրս
գալիս տաքսիներից ու մարդատար մեքենաներից: Բազմաթիվ եղանակներ կան մարզվելու համար: Միշտ
մտածեք ուրիշների մասին:
Մայս.- Ի՞նչ եք կարծում ես գրող կդառնա՞մ:
Ձ.Թ.- Ինչպե՞ս կարող եմ իմանալ:
Միգուցե
դուք
տաղանդ չունեք և չեք կարող
ուրիշների
փոխարեն
զգալ:
Դուք
լավ
պատմվածքների
նյութ
ունեք,
եթե
կարողանաք
գրել:
Մայս.- Բայց ինչպե՞ս
կարող
եմ
պատմել:
Ձ.Թ.- Գրեք և, եթե
հինգ
տարի
աշխատեք
ու
հասկանաք,
որ
ոչինչ
չի
ստացվում,
միշտ
էլ
կարող
եք
ինքնասպան լինել:
Մայս.- Ես ինքնասպան չեմ լինի:
Ձ.Թ.- Այդ դեպքում, ես ձեզ կսպանեմ:
Մայս.- Շնորհակալ եմ:
Ձ.Թ.- Շնորհակալություն հայտնելու կարիք
չկա,
Մայս:
Հիմա,
միգուցե
այլ
բաների՞ց
խոսենք:
Թարգմանությունը՝ Անի
Հակոբյանի
Комментариев нет:
Отправить комментарий